GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

Opastoiveet

Re: Opastoiveet

ViestiKirjoittaja Jop » 15.07.2009 21:25

Lumi-P kirjoitti:Itse ainakin olen pitkän aikaa miettinyt miten muuten saa tekstille borderit kuin itse piirtämällä. Jos joku tietää tai on sellanen tuto niin vois vähän vinkata.

Linkki oppaaseen:
http://gimpgraphix.jouluserver.com/teks ... aopas.html
Kuva
Jop

ViestiKirjoittaja JuhaK » 16.07.2009 09:04

Dragon kirjoitti:
Lumi-P kirjoitti:Itse ainakin olen pitkän aikaa miettinyt miten muuten saa tekstille borderit kuin itse piirtämällä. Jos joku tietää tai on sellanen tuto niin vois vähän vinkata.

Linkki oppaaseen:
http://gimpgraphix.jouluserver.com/teks ... aopas.html

Kyseisen opas antaa hienosti lopputuloksen, mutta rosoinen reuna jää häiritsemään. Ennen alueen täyttämistä (valittu alue siis kannattaa yksivärisessä tapauksessa täyttää ämpärillä, eikä välttämättä brusheilla sutaten).
Borderiehin voisi koittaa vaikka hieman gaussumennusta, mutta Peltzi tai PowerLife osaisi varmaan kertoa oikean tavan.
Kuva
JuhaK
Perustaja

ViestiKirjoittaja PowerLife » 16.07.2009 12:06

Tuon oppaan virhe on valita teksti "Valitse värillä"-työkalun avulla. Tosimiesten tapa on mennä Tasot -> Läpinäkyvyys -> Alfa valinnaksi. Sitten laajentaa valinta ja täyttää se, niinkuin oppaassa kerrotaan...
Who dares to play with death? Who smells the dragons breath?
PowerLife
Perustaja

ViestiKirjoittaja Jop » 16.07.2009 14:24

No pitänee päivitellä opasta, kiitti vinkeistä ;)
Kuva
Jop

ViestiKirjoittaja h4xor » 28.07.2009 20:45

PowerLife kirjoitti:Tuon oppaan virhe on valita teksti "Valitse värillä"-työkalun avulla. Tosimiesten tapa on mennä Tasot -> Läpinäkyvyys -> Alfa valinnaksi. Sitten laajentaa valinta ja täyttää se, niinkuin oppaassa kerrotaan...

Juuh,minun tekemä opas,annoin dragonille oikeudet sen käyttöön,tuohon rosoisuuten taas suosittelisin että valitsee "reunan pehmennys":ksen,ja epätasaisuuden poiston.
Pitäisi saada hieman parempaa jälkeä.
h4xor

ViestiKirjoittaja Peltzi » 30.07.2009 20:52

h4xor kirjoitti:tuohon rosoisuuten taas suosittelisin että valitsee "reunan pehmennys":ksen,ja epätasaisuuden poiston.

Ei kannata. Epätasaisuuden poisto ei toimi värivalinnassa ja reunan pehmennys tarkoittaa pelkästään sumentamista. PowerLifen mainitsema tapa on ainoa, joka tuottaa täydellisen lopputuloksen ja on sen lisäksi myös yksinkertaisempi.

Valinta värin mukaan toimii niin, että Gimp tarkistaa joka pikselin värin ja vertaa sitä haluttuun väriin. Jos pikselin väri on tarpeeksi lähellä haluttua väriä, se valitaan. Muutoin ei. Tästä seuraa, että jokainen pikseli joko valitaan kokonaan tai ei valita ollenkaan, mikä johtaa rosoisuuteen.
Valinnan luonti alfakanavasta on kannattavampaa, koska siinä valinta luodaan suoraan sen perusteella, kuinka peittävä kukin pikseli on. Jos pikseli on 75% peittävä, se valitaan vain 75 -prosenttisesti. Näin tuloksesta tulee siisti.
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja h4xor » 31.07.2009 02:37

Peltzi kirjoitti:
h4xor kirjoitti:tuohon rosoisuuten taas suosittelisin että valitsee "reunan pehmennys":ksen,ja epätasaisuuden poiston.

Ei kannata. Epätasaisuuden poisto ei toimi värivalinnassa ja reunan pehmennys tarkoittaa pelkästään sumentamista. PowerLifen mainitsema tapa on ainoa, joka tuottaa täydellisen lopputuloksen ja on sen lisäksi myös yksinkertaisempi.

Valinta värin mukaan toimii niin, että Gimp tarkistaa joka pikselin värin ja vertaa sitä haluttuun väriin. Jos pikselin väri on tarpeeksi lähellä haluttua väriä, se valitaan. Muutoin ei. Tästä seuraa, että jokainen pikseli joko valitaan kokonaan tai ei valita ollenkaan, mikä johtaa rosoisuuteen.
Valinnan luonti alfakanavasta on kannattavampaa, koska siinä valinta luodaan suoraan sen perusteella, kuinka peittävä kukin pikseli on. Jos pikseli on 75% peittävä, se valitaan vain 75 -prosenttisesti. Näin tuloksesta tulee siisti.

Ahaa,itse en ole koskaan testannut tuota alfa kanava hommaa,johtunee varmaa siitä että kuulosti monimutkaiselta :lol: .
Noh,eipä siitä suurempaa haittaa ole ollut
h4xor

ViestiKirjoittaja TM-PRO » 02.08.2009 21:37

Oppaassa sanottiin: "Luo valinta tekstin alfakanavasta." eli tähän minulla töppäsi. Voisiko joku selittää miten tuo tehdään?

p.s "Aika alottelija oon la-la-lai"
TM-PRO

ViestiKirjoittaja Jop » 03.08.2009 09:58

mene tasovalikkoon, paina hiiren oikeanpuoleisella näppäimellä tasoa ja sieltä löytyy "Alfa valinnaksi"...
Kuva
Jop

ViestiKirjoittaja TM-PRO » 03.08.2009 10:32

Kiitos :D....Taidot kröhm....hakusessa :D
TM-PRO

EdellinenSeuraava

Paluu Muut oppaat