GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

Pop-out signature

Pop-out signature

ViestiKirjoittaja PowerLife » 16.12.2007 15:05

*Opas wanhahko, jos jokin on epäselvää, kysy pois!

1.Aluksi tee uusi kuva kokoa 340 x 140. Tee se läpinäkyvällä taustalla.
Kuva

2. Valitse kuvasta noin puolet valitse suorakulmioita-työkalulla(R).
Sitten mene Valitse > pyöristetty neliö. Laita säde-kohtaan 80.
Kuva:http://img487.imageshack.us/img487/3797/pyristettyneliohje6mh.png

3. Sitten ala brushaamaan. Suosittelen lataamaan/käyttämään Devianartista ladattuja brusheja, eikä perus brusheja. Minä käytin vihreää ja mustaa.

4. Tee nyt liike-epäterävyys menemällä Suotimet > tee epäteräväksi > liike-epäterävyys.
Asetuksiin seuraavat: Pituus = 20 , Kulma = 0.
Näyttää nyt tältä:
Kuva

5. Lisäämme borderit. Teemme uuden tason ja täytämme valitun alueen mustalla. Sitten menemme Valitse > kaikki ja sen jälkeen vielä Valitse -> Pienennä. Pienennyksen määrä on 1 pikseli.

6. Kuten huomaamme, tausta on läpinäkyvä, ja vain osaan on brushattu.
Nyt haemme renderin. Menemme planet rendersiin tai jonnekin muualle.
Haemme jonkin taustaan sopivan renderin.
Minä löysin tämän:http://planetrenders.net/renders/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=0
Se olisi voinut olla vihreämpi, mutta en löytänyt parempaa.

7. Leikkaamme renderin käyttämällä Luo ja muokkaa polkuja-työkalulla(B).
Siinä laitamme pieniä pisteitä kuvan äärireunojen ympäri. Kun olemme ympäröineet kuvan
pisteillä, painamme Valitse > luo valinta polusta. Nyt render on valittu.
Sitten painamme Muokkaa > kopio.

8. Menemme taustaan jonka äsken teimme. Liitämme renderin siihen painamalla Muokkaa > liitä.

9. Render on liian iso, joten skaalaamme sen oikean kokoiseksi k√§ytt√§m√§ll√§ Skaalaa tasoa tai valintaa - ty√∂kalua (Shift + T). Sitten asettelemme sen paikoilleen k√§ytt√§m√§ll√§ Siirr√§ tasoja ja valintoja ‚Äď ty√∂kalua(M).

10. Lisäämme tekstin. Suotimet > text > freetype.(HUOM! GIMP 2.4:ssä tätä ei enää ole, joten käytä tekstityökalua!) Teksti olkoon musta, joten laita pääväriksi musta. Valitse jokin hyvä fontti. Lisää fontteja voi ladata osoitteesta http://fontit.dy.fi/ .
Kirjoita nickisi/nimesi ja valitse hyvä koko. Mielestäni hyvä koko on siinä kolmekymmenen paikkeilla.

11. Tallennat kuvan .png tai .gif muotoon. PNGeet eivät ole läpinäkyviä Explorerilla(IE7 tukee jo näitä), mutta GIFit eivät pysty käsittelemään kovin monisävyisiä kuvia. Tee valintasi ja tallenna.

LOPPU. Onneksi olkoon, jaksoit lukea tämän ohjeen loppuun ja teit onnistuneen sigin.

Tälläisen sain:
Kuva
Who dares to play with death? Who smells the dragons breath?
PowerLife
Perustaja

Re: Pop-out signature

ViestiKirjoittaja Angelica » 01.08.2008 17:52

Hieno opas muuten mutta tällainen aloittelija ei onnistunut joissakin kohdissa (= melkein kaikissa kohdissa) .. :(

Yritin siis vääntää elämäni ensimmäistä sigiä ja loppujen lopuksi nimesinkin sen nimellä "ekasigijaihanpaska".. Ja nimi tuli siis tuloksesta, ei oppaasta. Olisi muuten oikeasti kiva oppia tekemään tuollainen PopOutSigi. Ehkä olisi pitänyt aloittaa jostakin toisesta sigistä mutta eihän sitä kokeilematta tiedä, että on valinnut ei-aloittelijoille sopivan sigioppaan. Harmittaa kun ekasta sigistä ei tullut onnistumisen tunnetta..

Muutaman jutun toivoisin oppivani ja pyydänkin neuvoa niihin ongelmiin, joita kohtasin tätä sigiä tehdessä.

1. Mistä mä löydän tuon tekstijutun? Ohjeen mukaan piti löytyä tästä polusta: "suotimet - text - freetype". Mulla ei tuolla suotimissa ole sellaista, enkä ihan äkkiä löytänyt koko Gimpistä. Mulla on käytössä Gimp 2.4.

2. Löysin tuon fonttisivun ja latasin sieltä kokeeksi jonkun kiinnostavan fontin. Mitenköhän nuo fontit sitten saa Gimppiin? Jouduin tuon ykköskohdan ongelman vuoksi tekemään tekstini yksinkertaisella ja rumalla tavalla eli Tekstityökalulla (T) ja siellä en osannut lisätä tuota lataamaani fonttia. Voisiko tuohon saada hieman ohjeistusta? :oops: Arvasin, että tulee ongelmia kun hyppään tekemään näitä harjoituksia kun en ollut kaikkea ehtinyt harjoittelemaan siellä Joutsin sivuilla. Olen jo ajatellut, että varmaan pakko hankkia Photoshop kun siihen mulla olisi kaksi kirjaakin ja Gimpin kanssa en ilman ohjeita ainakaan vielä selviä. :roll:

3. En osannut tuota reunustakaan tehdä. Jonkun verran olen ehtinyt tasoihin tutustumaan mutta valitettavasti siinä meni jokin väärin ja tuo reunus ei tullut sieltä alta näkyviin. Vein siis sen mustan sinne taakse kun muuten olisi ollut koko kuva (se pyöristetty neliö, siis puolet siitä alueesta) musta, mutta sitten ei se reunus sen 1 pikselin pienennyksen jälkeen (siinä brushatussa tasossa tehty pienennys) tullutkaan sieltä esille. Ja näköjään täytyy noita brushaamisiakin treenata. Oli vähän hankalaa saada siisti kuva aikaiseksi..

On kivaa olla aloittelija. Te muut olette varmaan käyttäneet Photoshopia tai muita ennen Gimpiä, vai miten himputissa te olette nuo kaikki oppineet ilman oppaita? :?

Jotain mä sentään opin tekemään. Sain tuon renderin leikattua ja nätisti paikalleen. Joten ei tuo kokeilu ihan hukkaan mennyt. :mrgreen: Ja vielä kun saisi jonkun ihanan ihmisen = gurun (IMO) avun noihin kysymiini kohtiin niin tulee tämäkin noviisityttö onnelliseksi. Ehkä se seuraava sigi onnistuu.. :lol:

P.S. Olen seurannut Powerlifen (itse gurun) töitä ja voikun joskus osaisin tehdä yhtä hienoja. Peltzinkin juttuihin olen tutustunut, ja olikos se nyt Japustiini, joka ilmeisesti itse tekee taitavia grafiikoita siis ihan piirtämällä? Tähän kohtaan hymiö, jossa on peukku pystyssä kaikille taitaville gimppaajille.
Angelica

ViestiKirjoittaja krisu » 01.08.2008 18:13

1. Sitä ei ole enään olemassa uusimmassa GIMPissä (se mikä oppaassa mainittiin).

GIMP-ikkunassa valitse se teksti-työkalu (se missä on A-kirjain)

2. Windowsissa (oletan sinulla olevan windows kait): mene ohjauspaneliin ja sieltä fontit. Liitä fontti sinne ja käynnistä GIMP (uudelleen).

Vistassa vielä helpommin: oikea klikkaus fonttiin ja paina "Asenna". Käynnistä GIMP.

3. Tiedosto -> Ikkunat -> Tasot (tai Ctrl + L)

Etsi taso jossa on se "sigin pohja" (painele niitä silmiä niin huomaat mikä se niistä on), sitten paina siihen tasoon oik. hiiren näppäimellä ja valitse "Alfa valinnaksi"

Tee uusi taso (tasot-ikkunassa siellä ihan alhaalla vasemmalla oleva nappi), maalaa se ja pienennä se reunaksi niin kuin ohjeissa sanottiin.

Off-topic

En ole koskaan käyttänyt Photaria (haluaisin kyllä) :P

Olen kokeillut monia GIMP-oppaita (eng. sekä suom.) ja soveltanut tekniikoita töihin ;)
krisu

ViestiKirjoittaja Angelica » 01.08.2008 18:19

Kiitos Krisulle nopeasta vastauksesta. Ehdinkin jo tuohon fonttiongelmaan löytää vastauksen googlaamalla ja nyt pelittää se puoli. Katson vielä nuo toiset ohjeet ja yritän sitten uudelleen tuon sigin tekoa.

Sellattinen kymysys vielä.. Menin tuolta devianartista lataamaan ensimmäisen brushin, ihan senkin kokeeksi. Miten ihmeessä mä löydän nuo brushit tässä Gimp 2.4.:ssa?

Kiitos! :D
Angelica

ViestiKirjoittaja krisu » 01.08.2008 18:23

Angelica kirjoitti:Kiitos Krisulle nopeasta vastauksesta. Ehdinkin jo tuohon fonttiongelmaan löytää vastauksen googlaamalla ja nyt pelittää se puoli. Katson vielä nuo toiset ohjeet ja yritän sitten uudelleen tuon sigin tekoa.

Sellattinen kymysys vielä.. Menin tuolta devianartista lataamaan ensimmäisen brushin, ihan senkin kokeeksi. Miten ihmeessä mä löydän nuo brushit tässä Gimp 2.4.:ssa?

Sinun oma kansio (eli se missä lukee käyttäjän tai sinun nimesi, löytyy esim. käynnistä-valikosta) -> .gimp-2.4 -> brushes. Käynnistä GIMP

Mene pensseli-työkaluun ja etsi sieltä brushisi.
krisu

ViestiKirjoittaja Angelica » 01.08.2008 18:43

krisu kirjoitti:
Angelica kirjoitti:Kiitos Krisulle nopeasta vastauksesta. Ehdinkin jo tuohon fonttiongelmaan löytää vastauksen googlaamalla ja nyt pelittää se puoli. Katson vielä nuo toiset ohjeet ja yritän sitten uudelleen tuon sigin tekoa.

Sinun oma kansio (eli se missä lukee käyttäjän tai sinun nimesi, löytyy esim. käynnistä-valikosta) -> .gimp-2.4 -> brushes. Käynnistä GIMP

Mene pensseli-työkaluun ja etsi sieltä brushisi.

Juu, löytyhän se sieltä. Ehdin just ennen tätä ohjetta.. :lol: Ihmettelin vaan kun ei ollut mitään sinistä siellä siveltimissä ja sitten hiffasin, että se johtui siitä kun edustaväri oli musta.. lol

Kaikkea sitä tässä oppii.. No nyt on sitten tullut jo brushitkin tutuksi. Ihan hyvä päivän saalis noin tunnin sisällä: fontit ja brushit latasin ja löysin, renderin opin leikkaamaan hienosti ja sain kivannäköisesti paikalleen. Tästä on hyvä jatkaa! Noviisejahan olemme vain kerran... Nyt täytyy vielä yrittää sitä reunuksen tekemistä... Kiitos Krisulle! :D
Angelica

ViestiKirjoittaja kokhoniemi » 01.08.2008 19:01

Angelica kirjoitti:Olen jo ajatellut, että varmaan pakko hankkia Photoshop kun siihen mulla olisi kaksi kirjaakin ja Gimpin kanssa en ilman ohjeita ainakaan vielä selviä.

Alussahan Gimpin käyttäminen on todella vaikeaa, mutta en todellakaan näe syytä miksi kannattaisi hankkia kallis Photoshop gimpin sijaan. Peltzi ja PL ovat tekemässä uutta opasta aloittelijoille, luulen sen tuovan helpotuksen aloittelijoille. Voit myös kurkata tätä toistakin opasta. Sekin selventää aikalailla hyvin Gimpin saloja.

Tuo Peltzin ja PowerLifen opas ei ole vielä valmis, mutta jos tuo toinen linkkikään ei auttanut. Voit aina silmäillä Gimpin wikikirjaa.

Jos englanti on hallussa, on Grokking the GIMP-nettikijasta ehkäpä apua. (huomioi että kirja on kirjoitettu vuonna 1991)
kokhoniemi

ViestiKirjoittaja PowerLife » 01.08.2008 19:44

Päivitin pari kohtaa oppaastani. Aina on mukavaa että joku jaksaa näitä lukea ja tehdä töitä :D

Itse aloittelin muuten ihan GIMPillä, ja Photaria olen kokeillut mut en vaihda. Peltzin netti on nyt hetkellisesti katkipoikki, joten oppaan jatkaminen ei täysillä välttämättä onnistu lähipäivinä.
Who dares to play with death? Who smells the dragons breath?
PowerLife
Perustaja

ViestiKirjoittaja klank » 01.08.2008 21:22

Tämäkin opas on kyllä legenda
WIHAAA ; )
klank

Paluu Signaturoppaat