GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

Signature opas gimpille.

Signature opas gimpille.

ViestiKirjoittaja olasd » 02.11.2008 22:22

Toinen tutoni.

Tarvitset: Splatter brushit, insanefractal brushit, vähän taitoa.

1. Tee uusi kuva kokoa 350*120 (pikseliä).

2. Valitse itsellesi kiva brushi ja väri. Itse käytin aluksi InsaneFractalSet1-08 ja väri oli punainen.

3. Brushaile noin 10 kertaa vaihdellen värejä. Esim punaista ja valkoista, punaista ja mustaa.

4. Sitten vaihdat SPLATTER brusheihin, etsit mieleisesi, brushaat siihen päälle sopivalla värillä.

5. Suotimet-> Tee epäteräväksi -> Liike-epäterävyys. Laitat sumennustyypiksi lineaarisen, pituudeksi 20 ja kulmaksi 0 tai 90.

6. Leikkaa renderisi käyttäen luo ja muokkaa polkuja (B) - työkalua.

7. Lisää renderisi sigiisi, mutta älä ankkuroi sitä vielä. Paina CTRL + L, laita liitetyn tason läpinäkyvyydeksi 32,1%, siirrä renderisi vasempaan reunaan, ankkuroi, tee sama juttu uudestaan, mutta laita renderisi oikeaan reunaan. Sitten lisäät ihan renderisi 100% läpinäkyvyydellä keskelle sigiäsi.

8. Borderit: Tee uusi taso, läpinäkyvä. Paina Shift + B ja valitse sitten väriksi musta. Valitse -> Kaikki. Väritä. Valitse -> Pienennä 1 pikseli. Vaihda väriksi valkoinen. Väritä. Valitse -> Pienennä 2 pikseliä. Vaihda väriksi taas musta. Väritä. Pienennä 1 pikseli. delete ja laitat tason toiminnaksi sulauttavan, ja borderisi ovat valmiit!

9. Ota Valitse Suorakulmioita (R) työkalu, vedä pieni laatikko johonkin kohtaa sigiäsi, Valitse->Pyöristetty Neliö, säteeksi 80, värjäilet jotenkin sitä laatikkoa, että se sopisi sigiisi ja lopulta kirjoitat nimesi siihen.

SiGnAtUrEsI on valmis! Onnea!

Lopputulos

Kuva
Viimeksi muokannut olasd päivämäärä 03.11.2008 16:12, muokattu yhteensä 1 kerran
olasd

Re: Signature opas gimpille.

ViestiKirjoittaja Japustiini » 02.11.2008 23:44

Kaipailisin kuvia edes lopputuloksesta näihin sun tutoihin. Muutenkin meille visuaalisille gimppaajille välikuvatkaan eivät olisi haitaksi.
Kuva
Japustiini

ViestiKirjoittaja -wl- » 03.11.2008 00:06

Joo itse ainakin tykkään seurata oppaita nimenomaan kuvien kautta 8-) Eli kuvia oppaan eri vaiheista pliis :D
Kuva
-wl-

ViestiKirjoittaja olasd » 03.11.2008 16:01

No siis, kyllä minulla niitä kuvia olisi ollut, kun tuon oman oppaani JWebistä kopioin, muttas muttas, ne olivat vanhalla palvelimella, ja vanhalla koneella. Tästä syystä ei ollut kuvia.

Voin kyllä yrittää tehdä nuo kuvat nytten. ->
olasd

ViestiKirjoittaja kokhoniemi » 03.11.2008 16:50

olasd kirjoitti:Tarvitset: Splatter brushit, insanefractal brushit, vähän taitoa.

Ja mistäköhän nämä voisi saada? Aikalailla epämääräisesti olet yleistänyt asian, ihan kuin olisi päivän selvää että kaikki tietävät mitkä ja mistä nuo siveltimet saa.

Toiseksi, suomenkielisissä oppaissa olisi hyvä käyttää mahdollisimman paljon äidinkieltä. Mielestäni esim. sana "brushi" kuulostaa erittäin tökeröltä. Kieliasu tuo mieleeni "suomenkieliset" photarioppaat (jotka ovat aivan hirveätä luettavaa!).

Lopputuloksessa itse hahmo (Mario) on lämpimän värinen, kuitenkin taustassa on liikaa kylmän sävyjä jolloin Mario ei kovin hyvin sovi taustaan. Mutta onhan tuossa lopputuloksessa toki jotakin hienoakin. Itse ainakin pidän valkoisista reunuksista.

PS. Nostin siis tässä esille pääasiassa kriittisiä ajatuksia. Ne on tarkoitettu rakentavaksi palautteeksi, ei missään tapauksessa loukkaukseksi.
kokhoniemi

Paluu Signaturoppaat