GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

Mielenkiintoinen taustakuva aloittelijoille

Ohjeita taustakuvien tekoon

Mielenkiintoinen taustakuva aloittelijoille

ViestiKirjoittaja kokhoniemi » 11.06.2008 21:30

T√ĄT√Ą OPASTA EI EN√Ą√Ą P√ĄIVITET√Ą. AJANTASAISEMPI VERSIO OPPAAT-OSIOSSA.

--
Tämä opas on suunnattu lähinnä aloittelijoille. Siksi oppaassa selitetään monet asiat niin perinpohjaisesti. Oppaan lopputulos muistuttaa lähinnä taiteilijan väripalettia, jossa on värit sotkettuna yhteen. Itse pidän värikkäästä lopputuloksesta, ehkä sinä et. Pääasiahan on että aloittelija tutustuu Gimpin työkaluihin, joita tässäkin oppaassa käytetään useita.

Opas on suunniteltu Gimpin versiolle 2.4.x joten sinulla olisi hyvä olla kyseinen versio jotta valikot olisivat samanlaiset.

Ilmoittakaa minulle vaikkapa YV:llä jos kuvat eivät jostain syystä toimi!

Oppaan lopputulos on seuraavanlainen.
Kuva

Aluksi

1. Aluksi sinun on luotava uusi kuva, kuvan koko on hyvä olla vähintään 1024x768 pikseliä, tai 1280x800 pikseliä. Jälkimmäinen on laajakuvanäytön resoluutio.

2. Kun olet valinnut mieleisesi resoluution, sinun on luotava plasmapilvi. Sen voit luoda valitsemalla Suotimet -> Hahmota -> Pilvet -> Plasma

3. Nyt sinulle aukeaa ikkuna, jossa voit määrittää plasmapilvesi asetukset. Paina raksi ruutuun "satunnaista" ja säädä turbulenssia mieleiseksesi. Itse säädin turbulenssin kolmeen, mutta tämä voi olla isompikin mikäli sinulla on suuri kuva.

4. Nyt sinulla pitäisi olla alapuolella olevan kuvan kaltainen tekele.
Kuva

5. Valitse nyt Tasot-ikkuna, ja paina "kahdenna taso" painiketta (se on painike jonka ikonissa on kaksi kuvaa päällekkäin).

6. Säädä ylemmän tason tilaksi "Peite". Sen voit säätää tasot-ikkunan yläosassa olevasta pudotusvalikosta. Piilota ylempi taso väliaikaisesti painamalla silmän kuvaa tason vieressä tasot-ikkunassa.

7. Valitse alempi plasmataso. Tämän jälkeen käytetään IWarp-työkalua. Sen löytää painamalla Suotimet -> Vääristykset -> IWarp.

8. Nyt sinulle aukeaa ikkuna jossa työstämme työhösi hiukan pyörteitä.
Työkalun asetukset riippuvat kuvasi koosta, mutta itse käytän 1280x800 pikselin kokoisella kuvallani seuraavanlaisia asetuksia:

Muodonmuutosmalli: Kierrä myötäpäivään
Muodonmuutoksen säde: 11
Muodonmuutoksen määrä 0,85
Ja raksi on ruudussa Bilineaarinen

Nyt sinun täytyy tehdä pyörivällä hiiren liikkeellä pyörteitä esikatselukuvaan. Kun olet valmis, paina OK

Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen suurempana

Kuva

9. Nyt meidän on väritettävä tämä taso. Se käy painamalla Värit -> Väritä.

10. Sinulle pitäisi aueta nyt ikkuna jossa voit säätää väriasetuksesi. Suosittelen käyttämään seuraavia:

Sävy: 180
Värikylläisyys: 25
Valoisuus: 0

Kun olet valmis, paina OK.

11. Valitse nyt tasot-ikkuna, ja tee uudelleen näkyväksi ylempi Plasmataso painamalla uudelleen tason vieressä olevaa silmän kuvaa. Tarkista vielä että ylemmän tason tila on "Peite".

12. Halutessasi voit vielä kahdentaa ylemmän tason. Täten kuvastasi tulee värikkäämpi.

Minun lopputulokseni näit oppaan alussa, mutta laitampa sen vielä tähän loppuun.

Kuva

Ja sitten vielä linkki isompaan kuvaan:
http://img359.imageshack.us/img359/210/wallpaperbm6.jpg

[13. Tallenna kuvasi mieleiseesi tiedostomuotoon. Itse käytän JPEG tiedostomuotoa. Tallentaminen onnistuu painamalla Tiedosto -> Tallenna nimellä Ja kirjoittamalla aukeavaan ikkunaan nimen kohdalle vaikkapa Abstrakti_taustakuva.jpg. Muista aina kirjoittaa tiedoston perään sen formaatti, eli tiedostopääte, muutoin Gimp ei suostu tallentamaan työtäsi (Näin oli ainakin Gimpin versiossa 2.2.x).]

Kysykää jos tuli jotakin kysymyksiä oppaasta. Ja jos jokin kohta jäi epäselväksi, pyytäisin ilmoittamaan siitä. Kirjoitin oppaan nimittäin aika väsyneenä joten virheitä saattoi luonnollisesti tulla.

Seuraavaksi voit kokeilla opastani ruostunut kulta-taustakuvaopas.
Viimeksi muokannut kokhoniemi päivämäärä 07.05.2011 15:46, muokattu yhteensä 8 kertaa
kokhoniemi

Re: Mielenkiintoinen taustakuva aloittelijoille

ViestiKirjoittaja PowerLife » 12.06.2008 12:20

Jaa noino iWarpia käytetään... :D

Opas hyvin selitetty, lopputuls on käytettävä. Toimisi mielestäni paremmin, jos värit olisivat enemmän funtsittuja, vaikkapa kiva pieni väriliuku tuon plasman sijasta.
Who dares to play with death? Who smells the dragons breath?
PowerLife
Perustaja

ViestiKirjoittaja krisu » 12.06.2008 15:42

Imageox ei toimi ._. Olisi kiva nähdä lopputulos :/
krisu

ViestiKirjoittaja kokhoniemi » 12.06.2008 15:45

Tekisi mieleni sanoa rumasti. No, ei voi mitään jos Imageox ei tällä hetkellä toimi. Eilen se vielä toimi aivan hyvin.
Taidan etsiä jonkun luotettavamman kuvapalvelimen.

Edit: Siirsin kuvat Imageshackiin, toivottavasti nyt toimivat.
kokhoniemi

ViestiKirjoittaja krisu » 12.06.2008 16:06

Okei nyt voin sanoa jotain.

Ihan ok tulos, kyllä tosta voi jotain kehittää kun säätää värejä tohon ja laittaa jotain taustalle :P
krisu

ViestiKirjoittaja 4lp1 » 07.09.2008 12:08

Njoo, varsin kiva opas.
Perusideaa hyödyntäen sain aikaan seuraavaa:
[img=http://img175.imageshack.us/img175/4889/goldenspiralvd3.th.png]
Joo, eli Plasma, sitten iWarppi omila asetuksilla, väritys (ohjeen mukaan), värikylläisyyden vähennys, 2. tasolle väriliukuna kulta, [toisto kolmioaalto], ja tasolle toiminnoksi se, mikä silmää eniten miellytti, en muista mikä.
Nopeasti tein, lisäsäädöllä olis parempaa saanu aikaan.. Ei kuitenkaan jaksa.
4lp1

ViestiKirjoittaja min√§_itse » 30.10.2009 14:39

Jee!tein sen GIMP 2.6.7 vaikka ohje oli vain 2.4 mutta se toimi
Kuva
minä_itse

ViestiKirjoittaja JuhaK » 30.10.2009 22:14

minä_itse kirjoitti:Jee!tein sen GIMP 2.6.7 vaikka ohje oli vain 2.4 mutta se toimi

Loppujen lopuksi ei paljoa tarvitse järkeillä missä toiminnot ovat. Muutamia kun on uudelleen nimetty, niin niissä saattaa olla ongelmia.
Kuva
JuhaK
Perustaja

Paluu Taustakuvaoppaat